De Golfstaat Qatar is sinds ruim een week onverwacht het middelpunt van een forse regionale crisis. Qatar behoort tot de kleinere handelspartners van Nederland, maar de belangen in de olie- en gasindustrie zijn groot.
Saudi-Arabië, de Verenigde Arabische Emiraten, Bahrein en Egypte hebben de diplomatieke banden met Qatar verbroken – ze beschuldigen het land van steun aan extremisten.
De directe consequenties voor Qatar betreffen vooral vliegroutes van en naar de Golfstaat. De vraag is of er ook op de langere termijn consequenties zijn voor de handel.
De hieronder bijgevoegde grafiek, samengesteld voor Business Insider door databureau Statista, geeft een beeld van de ontwikkeling de handelsrelatie tussen Nederland en Qatar in de afgelopen jaren.
Te zien is dat voor de export van Nederland naar Qatar de jaarlijkse uitvoerwaarde van ongeveer 400 miljoen euro neerkomt op pakweg 0,1 procent van de totale Nederlandse uitvoer.
Opvallend is dat vooral de invoer uit Qatar de laatste jaren duidelijk een stijgende lijn vertoont, zoals te zien bij de oranje balkjes in de rechtergrafiek.
Kijk je naar de samenstelling van de Nederlandse uitvoer naar Qatar dat blijken vooral klassieke Nederlandse exportsectoren zoals de landbouw, chemie en machinebouwers het goed te doen.
Wat betreft de import uit Qatar is één sector dominant: de olie- en gasindustrie. Dat is niet heel verwonderlijk, want Qatar heeft na Rusland en Iran de grootste aardgasreserves ter wereld.
Het land is ook 's werelds grootste exporteur van vloeibaar aardgas, dat met schepen wordt vervoerd. Een sleutelspeler op dit gebied is de Brits-Nederlandse energiereus Shell. Afgelopen jaar was Qatar goed voor ongeveer 8 procent van het totale door Shell verscheepte volume van vloeibaar aardgas (LNG).
Shell heeft in Qatar ook een grote fabriek neergezet die aardgas omzet in een dieselachtige motorbrandstof. Zowel vloeibaar aardgas als GTL-diesel worden vanuit Qatar aan Nederland geleverd.